Bazy danych w firmie

Wszelkie informacje zbierane w toku działalności firmy muszą być w odpowiedni sposób przechowywane. Najlepiej nadają się do tego nowoczesne, komputerowe bazy danych.  Trzeba powiedzieć, że bazy danych skutecznie ułatwiają analizę dotychczasowej działalności firmy. Stanowią one jednocześnie podstawę do przewidywania jej posunięć i rozwoju w przyszłości.

Jednym z typów bazy danych jest marketingowa baza danych. Dzięki niej można opracować na przykład plan skutecznej kampanii promocyjnej produktów lub usług firmy. Opierając się na rzeczywistych informacjach zgromadzonych w bazach danych, jesteśmy w stanie jak najlepiej dobrać formy reklamy i ich treść, która trafi bezbłędnie do docelowych odbiorców.

W marketingowych bazach danych znajdziemy takie informacje jak:

  • Informacje dotyczące danych osobowych klientów, pozwalające na ich identyfikację
  • Dane mające pewien wpływ na przebieg stosunków sprzedaży z klientem,
  • Dane dotyczące prawdopodobieństwa zawarcia umowy handlowej,
  • Dane pozwalające na kontrolę przeprowadzanych akcji reklamowych i ich skuteczności,
  • Dane umożliwiające zidentyfikowanie instrumentów marketingu bezpośredniego, jakie powinny znaleźć się w kampanii promocyjnej,
  • Dane pokazujące dotychczasowe transakcje, jakie zostały zawarte przez firmę z docelowymi klientami.

Każda baza danych marketingowych powinna obejmować innych klientów. Nie można dopuścić do tego, aby informacje odnoszące się do klientów instytucjonalnych, znalazły się w tej samej bazie danych do informacje o klientach indywidualnych. Specyfika tychże rynków ma zupełnie inny charakter, stąd też potrzeba tworzenia odrębnych baz danych dla różnych klientów.

Bez względu jednak na rodzaj bazy danych utrzymywanych w przedsiębiorstwie, informacje w niej zawarte powinny być pełne i jak najbardziej aktualne. Nic nam nie da to, że będziemy mieli pełne dane teleadresowe klientów, jeśli pod danym adresem nasz klient już dawno nie będzie mieszkał. Podobnie, jeśli będziemy posiadać błędny numer telefonu do klienta, nie będziemy mogli prowadzić w stosunku do niego działań promocyjnych opierających się na telemarketingu. Kontakt do klienta okaże się więc zupełnie bezużyteczny.

Inną zasadą odnoszącą się do baz danych firmowych jest to, że informacje do nich należy gromadzić w sposób systematyczny i okresowo je uaktualniać. Nie jest to zbyt skomplikowane, ale na pewno wymaga od odpowiedzialnego za bazy danych pracownika, systematyczności i dokładności. Jeśli przedsiębiorstwo jest niewielkie, a bazy danych nie zawierają zbyt wielu parametrów, wówczas wystarczy posiadać zwykłe arkusze komputerowe, z możliwością sortowania danych, aby korzystanie z baz było łatwe.

Skąd czerpać dane do baz danych? Jednym z najlepszych źródeł są badania marketingowe, aczkolwiek wiele firm z nich nie korzysta z uwagi na wysokie koszty. Na potrzeby małej firmy badania tego rodzaju śmiało można przeprowadzić samodzielnie. Drugim źródłem danych do bazy będą wszelkiego rodzaju akcje promocyjne z kuponami, w których wpisywane są dane klientów.

Może ci się spodobać również Więcej od autora

37 Komentarze

  1. -pccking mówi

    Bazy danych w firmie są niezbędne , ciekawy artykuł.

  2. asdfgm mówi

    Ale ciężko się je tworzy.

  3. -pccking mówi

    Masz tutaj w artykule sposoby i w cale nie są tak ciezkie do zrealizowania przez firmy :
    „Jednym z najlepszych źródeł są badania marketingowe, aczkolwiek wiele firm z nich nie korzysta z uwagi na wysokie koszty. Na potrzeby małej firmy badania tego rodzaju śmiało można przeprowadzić samodzielnie. Drugim źródłem danych do bazy będą wszelkiego rodzaju akcje promocyjne z kuponami, w których wpisywane są dane klientów.”

  4. 88luker mówi

    Baza danych na wysoki poziomie to wielki pozytyw dla każdej firmy :)

  5. -pccking mówi

    Tak masz racje luker :)

  6. Izabela mówi

    staram się na niektórych stronach nawet nie zarejestrować..pisze że sms za 1 zł a w rzeczywistości to 30 zł.

  7. Izabela mówi

    88luker:
    ps.88luker-widzę że zajęłeś w pierwszej jak i drugiej edycji nagrodę kartę empik. Więc może daj szanse tym co jeszcze nie wygrali. Bo czytałam twoje komentarze to są bezsensowne…nierozumiem dlaczego serwis takie uznaje…

  8. 88luker mówi

    Nie no, droga Izabelo – znów widzę Twój komentarz (kopiuj – wklej). W innym miejscu portalu, już go zamieściłaś i tam Ci też odpisałem. Ale tu również wytłumaczę. W I edycji rzeczywiście wygrałem (napisałem ponad 2700 komentarzy i to nieraz rozbudowanych). W II nie wygrałem (ba nawet nie zająłem miejsca w pierwszej trójce) :)

    Nie lubię jak ktoś się żali, choć masz do tego prawo. Jeśli chcesz to pisz i rywalizuj, zasady konkursu są Ci znane (tak na marginesie to w niektórych miejscach dodajesz komentarze jeden pod drugim); poza tym nie wklejaj wciąż tego samego. Pozdrawiam Droga „Izabelo” (czytaj ze zrozumieniem) :)

  9. ??? mówi

    Co z wynikami z drugiej edycji ?

  10. zelechowska mówi

    bardzo ciekawy artykuł, baza w firmie jest bardzo potrzebna zawarte są w niej wszelkie informacje.

  11. lwc mówi

    II edycja jeszcze nie rozstrzygnięta, brak wyników brak nagród

  12. asdfgm mówi

    Ano niestety:( nawet na maile nie odpisują:/

  13. lwc mówi

    dalej nic a nic w sprawie II edycji , zero odzewu na maila lub cokolwiek.

  14. asdfgm mówi

    Albo mają urlop, albo zwinęli interes;P

  15. 88luker mówi

    Wolałbym, żeby była to tylko jednak okresowa przerwa :)

  16. asdfgm mówi

    No nie wiem czy tak niedługo w końcu jeszcze trochę wakacji zostało;)

  17. 88luker mówi

    Jestem przekonany, że niedługo się odezwą, zwłaszcza po rozstrzygnięciu aktualnej edycji konkursu :)

  18. asdfgm mówi

    Ja nie jestem o tym tak przekonana, powinni sie odezwać już po drugiej edycji;P

  19. 88luker mówi

    Fakt, ciekawe kiedy zamkną ranking tej trzeciej edycji, bo już 18 minut po 24;00 a tu dalej się komentarze liczą…

  20. asdfgm mówi

    Hehehe dokładnie też się nad tym zastanawiam;)
    Szkoda, że nie dopisują przy rozstrzygniętych edycjach ile było komentarzy;) No i w regulaminie teoretycznie jest napisane, że komentarze liczą się do 23.29, czyli teraźniejsze powinny być naliczane za sierpień już;)

  21. 88luker mówi

    Tak, dlatego ściganie się teraz na komentarze nie powinno mieć znaczenia…

  22. asdfgm mówi

    Dlatego na dziś kończę, choć przyznam się, że fajnie mi się teraz piszę;)
    Kolorowych i dobranoc;)

  23. 88luker mówi

    Dobranoc :) Ja i tak co jakiś czas robiłem PrintScreeny :)

  24. asdfgm mówi

    To im sie licznik zaciął chyba;P a po co robiłeś PrintScreeny?;>

  25. -pccking mówi

    Wasze komentarze są zdecydowanie nie na temat

  26. asdfgm mówi

    No raczej;P ale tylko w tym artykule. Nie ma tu na str miejsca gdzie można by luźne wypowiedzi zamieszczać;)

  27. asdfgm mówi

    Chyba zrobili nas w balona:/

  28. obserwator mówi

    KONKURS TO ŚCIEMA!!!! , TYLKO PIERWSZA EDYCJA ZOSTAŁA ZREALIZOWANA I NAGRODY ZOSTAŁY WYSŁANE DO LAUREATÓW , !

  29. -pccking mówi

    od pewnego czasu kompletnie nic się nie dzieje na stronie żadnych newsów , ogłoszeń w sprawie konkursu zupełna cisza.

  30. Magdalena mówi

    Bazy danych w firmach są nie zbędne jednak należy pamiętać iż gdy przekazujemy swoje dane jakiejś firmie musimy by pewni ,że nie będą one odsprzedane innym firmom. Artykuł ciekawy.

  31. alineczka131 mówi

    ciekawe, nom ciekawe

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.