e-Commerce zatrudnia

W ciągu ostatnich 12 miesięcy liczba ofert pracy w branży internetowej wzrosła o blisko 45 proc.

ecommerce
Ponad 600 ofert pracy z dziedziny e-Commerce opublikowali pracodawcy na stronach największych polskich internetowych serwisów rekrutacyjnych. Poszukiwani są m.in. programiści PHP i JAVA, eksperci ds. marketingu internetowego, testerzy, specjaliści od płatności internetowych, konsultanci sprzedaży B2B i pracownicy telefonicznych biur obsługi klienta.

W internetowej giełdzie pracy infoPraca.pl w połowie stycznia opublikowanych zostało ponad 320 propozycji zatrudnienia w branży związanej z biznesem w Sieci. W porównaniu z początkiem ubiegłego roku liczba propozycji wzrosła o ponad 45 proc. Najwięcej ofert pracy w szeroko rozumianym e-Commerce pochodzi z firm z Krakowa (21 proc.), Warszawy (19 proc.), Wrocławia (9 proc.) i Poznania (8 proc.). Wzrost liczby ofert pracy związanych jest też z rosnącym udziałem e-Commerce w handlu detalicznym. Według ostatniego raportu sporządzonego przez Internet Standard w 2009 roku wzrost wynosił już około 2,2 proc. a przychody wyniosły 13,4 mld zł. Jak szacują Eurostat i GUS, w 2009 r. zakupy w sieci robiło ok. 8,5 mln Polaków. Dla porównania w 2008 roku 7 tys. sklepów odnotowało łączne przychody w wysokości ponad 11 mld zł. Dwa lata temu prawie 7 mln Polaków kupowało produkty i usługi za pośrednictwem Internetu

– Pracodawcy z branży e-Commerce bardzo intensywnie poszukują przede wszystkim programistów specjalizujących się tworzeniu stron oraz aplikacji JAVA. W cenię są także doświadczeni handlowcy oraz marketingowcy. Zauważyliśmy także wzrost zapotrzebowania na specjalistów w zakresie SEM oraz SEO – wyjaśnia Beata Szilf-Nitka, Dyrektor Generalny internetowej giełdy pracy infoPraca.pl.

– SEM (Search Engine Marketing) to w skrócie marketing wyszukiwarek internetowych. Są to działania promocyjne, które wykorzystują wyszukiwarki w dotarciu do potencjalnych klientów. Natomiast SEO (Search Engine Optimization) to optymalizacja witryn pod wyszukiwarki, inaczej nazywane pozycjonowaniem. To działanie ma na celu uzyskania jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania dla danej frazy, co w efekcie ma zwiększyć ruch na danej stronie internetowej i przyciągnąć klientów, poszukujących określonego produktu lub mających konkretną potrzebę. Często są to kluczowe działania marketingowe sklepów internetowych – wyjaśnia Paweł Stempniak, Dyrektor Zarządzający agencji Ciszewski Internet.

Z początkiem listopada w internetowej giełdzie pracy infoPraca.pl pracodawcy opublikowali ponad 40 propozycji zatrudnienia w charakterze specjalistów ds. SEO i SEM, jest to ponad 65 proc. więcej niż w styczniu ubiegłego roku. Wraz ze wzrostem liczby ofert przybywa także chętnych do pracy. Na jeden wakat dotyczący tej profesji aplikuje średnio ponad 25 osób.

Jest sporo chętnych, ale mało specjalistów – komentuje Marcin Janowski, PR Manager, agencji interaktywnej OX Media. Głównym atutem kandydatów, którzy ubiegają się o taką posadę jest przede wszystkim doświadczenie oraz bogate portfolio dotychczas wykonywanych projektów. Wśród przykładowo 30 kandydatów aplikujących na jedną ofertę pracodawcy mogą znaleźć 2 albo 3 kandydatów, którzy posiadają wymaganą wiedzę o tworzeniu strategii działań w wyszukiwarkach, tworzeniu struktury link-building, realizowaniu kampanii internetowych z wykorzystaniem wyszukiwarek oraz systemów statystyk, potrafiących specjaliście odpowiedzieć na pytanie, którego działania wykonywane przez firmę dają największy zwrot z inwestycji. W każdej firmie z segmentu e-Commerce prócz sprzedawców oraz marketingowców niezbędny jest dobry specjalista od SEO i SEM.

W analizy ofert opublikowanych w serwisie infoPraca.pl wynika, że kandydującym na stanowiska specjalistów od SEO czy SEM proponowane są zarobki wąchające się od 5 do 15 tys. zł brutto. Większość trudniących się tą działalnością może liczyć także na sowite prowizje od sprzedaży, sięgające od kilkuset złotych do kilku tysięcy zł.

Podstawowe wymagania pracodawców to nie tylko praktyczna wiedza z zakresu marketingu czy Internetu, ale także znajomość technicznych zagadnień związanych z komunikacją internetową. Niezbędna w tym przypadku jest także bardzo dobra znajomość języka angielskiego w mowie i piśmie. Także mile widziane jest wyższe wykształcenie na kierunkach takich jak informatyka, zarządzanie, reklama, marketing czy public relations.

Z badania „E-commerce w Polsce 2009″ przeprowadzonego przez firmę praktycy.com wynika, iż polskie sklepy internetowe to najczęściej małe przedsiębiorstwa zatrudniające do 4 osób (59 proc.). Nie bez znaczenia jest jednak fakt, iż co dziesiąty sklep zatrudnia ponad 25 osób, co czyni z branży e-commerce coraz ciekawsze miejsce pracy.

Może ci się spodobać również Więcej od autora

39 Komentarze

  1. knighteq mówi

    Oo, ciekawa praca :D

  2. Maja mówi

    brawa dla tych ,którzy tworzą te artykuły

  3. -pccking mówi

    ale tez możemy doczekać sie czasu gdzie będzie tego za wiele.

  4. 88luker mówi

    Tak na marginesie – ten koszyk wygląda rewelacyjnie :)

  5. -pccking mówi

    To jest jakaś miniaturka koszyka chyba .

  6. -pccking mówi

    ale rzeczywiście dobrze prognozująca wiadomość dla ludzi którzy chcieli by w tej branży pracować

  7. 88luker mówi

    Prognoza – ma to do siebie, że nie zawsze się sprawdza :)

  8. -pccking mówi

    Ale w ostateczności da sie przewidzieć bo masz zawsze dwie opcjie albo tak albo inaczej:P

  9. -pccking mówi

    Ale mógłbym w takiej branży pracować jako dodatkowe zajęcie, byle by była za to kasa.

  10. -pccking mówi

    Wzrost o 45% to sporo jak na tak młodą branże.

  11. 88luker mówi

    Dziwi też fakt, że oferty z Warszawy zajmują drugie miejsce

  12. 88luker mówi

    Chciałoby się powiedzieć (napisać) – dopiero drugie miejsce !

  13. 88luker mówi

    Zapewne w kolejnym zestawieniu ta proporcja ulegnie definitywnie zmianie !

  14. 88luker mówi

    Wówczas to Warszawa wskoczy na pierwsze miejsce podium !

  15. -pccking mówi

    No ale z ciebie pogodynka , co ty nie powiesz odnośnie słowa prognoza.

  16. -pccking mówi

    No może tak bedzie z tą branża e-Commerce

  17. -pccking mówi

    jak o niej piszesz.

  18. -pccking mówi

    miejmy nadzieje , ze tak

  19. edytka1120 mówi

    programiści PHP i JAVA od zawsze byli poszukiwani , dla nich praca zawsze by się znalazła.

  20. -pccking mówi

    „Ponad 600 ofert pracy z dziedziny e-Commerce opublikowali pracodawcy na stronach największych polskich internetowych serwisów rekrutacyjnych. Poszukiwani są m.in. programiści PHP i JAVA, eksperci ds. marketingu internetowego, testerzy, specjaliści od płatności internetowych, konsultanci sprzedaży B2B i pracownicy telefonicznych biur obsługi klienta.” czyli dość sporo miejsc pracy jest dla osób z tym że wykształceniem . bardzo ciekawa oferta.

  21. edytka1120 mówi

    „Jest sporo chętnych, ale mało specjalistów ” ten problem był zawsze, może niedługo zniknie .

  22. asdfgm mówi

    „Poszukiwani są m.in. programiści PHP i JAVA, eksperci ds. marketingu internetowego, testerzy, specjaliści od płatności internetowych, konsultanci sprzedaży B2B i pracownicy telefonicznych biur obsługi klienta.” Są poszukiwani, byli i będą, ale nie dopisali, że poszukiwani są ale dobrzy w tym fachu, bo jak ktoś kończy studia prywatne, jeszcze w jakimś małym mieście, a egzaminy zaliczał ledwo, to takiego „specjalisty” nikt nie przyjmie, albo przyjmie, ale na krótko.

  23. 88luker mówi

    Teraz nawet amatorzy znają programy typu PHP czy JAVA :)

  24. asdfgm mówi

    Alb mają znajomych, którzy się na tych programach znają;)

  25. -pccking mówi

    Jest wiele ofert pracy w e-Commerce bo szukaja tylko najlepszych a nie tych co „znają obsługe itp”

  26. asdfgm mówi

    Ale tych na rynku dobrze znających się jest dużo mniej.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.