Marketing bezpośredni- uwarunkowania prawne

W zakresie kompozycji promocji mix występuje między innymi pojęcie marketingu bezpośredniego, który w Polsce jest coraz bardziej popularnym narzędziem marketingowym. Marketing bezpośredni na ogół definiowany jest jako interakcyjny system marketingu, korzystający z wielu mediów reklamowych. Jego celem jest wywołanie ściśle określonej, z góry założonej reakcji lub odpowiedzi w dowolnym miejscu. Podobną definicję znajdziemy w „biblii marketingowej” napisanej przez Philipa Kotlera.

Prowadzenie działalności polegającej na marketingu bezpośrednim, wymaga koniecznie znajomości przepisów polskiego prawa. Promując produkty lub usługi w trybie bezpośrednim łatwo można złamać niektóre postanowienia aktów prawnych i doprowadzić do nieprzyjemności dla firmy.

Przede wszystkim, do marketingu bezpośredniego odnosi się ochrona danych osobowych. Siłą rzeczy, prowadząc działalność z zakresu takiej promocji należy brać pod uwagę wytyczne Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, jak i Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Te dwa organy administracji publicznej sprawują pieczę nad prawidłowym wykorzystaniem marketingu bezpośredniego, bez szkody dla konsumentów i innych uczestników rynku.

W gestii Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych leży wydawanie różnorodnych decyzji o charakterze administracyjnym, w sprawach realizacji przepisów o ochronie danych osobowych. Decyzje te obejmują m.in. wydanie nakazu przywrócenia stanu zgodnego z prawem, jak i rejestracji dotyczących zbioru danych. GIODO ma możliwość wydania decyzji w przedmiocie zgody na przekazanie danych osobowych do państwa trzeciego. Jako że działania zaliczane ściśle do marketingu bezpośredniego naturalnie bazują na pozyskiwanych w różnym trybie danych klientów, GIODO musi sprawować nad tym pieczę, aby nie doszło do żadnych nadużyć, czy wykorzystania danych osobowych wbrew woli i wiedzy ich właścicieli. GIODO nie tylko wydaje

 

decyzje nakazujące i zakazujące, ale równocześnie w palecie jego działań znajdują się tzw. środki sygnalizacyjne, ostrzegające dane podmioty. Zalicza się do nich wszelkie zawiadomienia właściwych organów o popełnieniu przestępstwa. GIODO przeprowadza w firmach i instytucjach kontrole, mogące skutkować wszczęciem postępowania dyscyplinarnego przeciwko osobom, które dopuściły się naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych.

Z kolei, inne zupełnie działania w zakresie marketingu bezpośredniego i jego zastosowania w firmach, podejmuje Prezes UOKiK. Jego głównym celem działalności jest ochrona spraw konkurencji i konsumentów. Jest to organ administracji rządowej, który posiada kompetencje do wydawania decyzji o uznaniu danej praktyki za naruszającą zbiorowe interesy konsumentów bądź konkurencji. Dzieje się to w przypadku identyfikacji nieuczciwych praktyk rynkowych, łamiących przepisy ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Jeśli UOKiK stwierdzi praktyki naruszające interesy konsumentów, wydaje bezwzględny nakaz zaprzestania ich stosowania. Za owym nakazem może iść również kara pieniężna nałożona na przedsiębiorcę łamiącego prawa konsumentów.

Może ci się spodobać również Więcej od autora

45 Komentarze

  1. michal88sjz mówi

    Marketing jest ciekawy

  2. nocturna666 mówi

    Przeczytać warto, ale marketing nigdy mnie specjalnie nie interesował.

  3. Sergiusz mówi

    Artykuł dał mi do myślenia :)

  4. 88luker mówi

    Ochrona danych osobowych pozostaje niezmiernie istotnym aspektem :)

  5. -pccking mówi

    na pewno ten artykuł przyda sie ludziom którzy interesują sie marketingiem

  6. -pccking mówi

    artykuł dobrze napisany 5/5 :)

  7. 88luker mówi

    Bez sprawnego marketingu nawet najlepsze przedsięwzięcie jest skazane na porażkę.

  8. -pccking mówi

    sprawny marketing = sprawny zespół odpowiedzialny za tego typu prezentacje wśród odbiorców ,

  9. 88luker mówi

    Licznik jak wchodzi się na ten artykuł wskazuje wartość zero, odnośnie komentarz – ciekawe dlaczego :)

  10. -pccking mówi

    ponieważ to co jest na stronie głównej to Viral Marketing(0) a nas przenosi do łącznika Marketing bezpośredni- uwarunkowania prawne widocznie jakieś błędy się wkradły podczas tworzenia odnośników

  11. -pccking mówi

    Może autorzy artykułu poprawią ten błąd z odnośnikiem.

  12. -pccking mówi

    Nowe miejsce na komentarze by było :)

  13. -pccking mówi

    ale moment byś my to zapełnili :P

  14. -pccking mówi

    Marketing wirusowy (zw. reklamą wirusową; ang. viral marketing) jest specyficznym rodzajem działań marketingowych. Polega na zainicjowaniu sytuacji, w której potencjalni klienci będą sami między sobą rozpowszechniać informacje dotyczące firmy, usług czy produktów. Nie zawsze musi to być konkretna informacja, może to być tzw. budowanie świadomości marki oraz jej pozycjonowanie, czyli wywoływanie pożądanych skojarzeń z nazwą, logo firmy.

    Przykładem marketingu wirusowego mogą być zabawne lub intrygujące filmiki lub zdjęcia (często stylizowane na quasi-amatorskie) reklamowe, które użytkownicy Internetu rozsyłają między sobą. Wykorzystywana jest także plotka, tworzone są odpowiednie trendy czy legendy miejskie, które wędrując między potencjalnymi klientami mają zwiększać świadomość produktu i czynić z niego produkt symboliczny, o wysokiej jakości czy symbol statusu bądź przeciwnie, szkodzić jego opinii.

    Kolejny ze stosowanych chwytów to udostępnianie za darmo informacji użytecznych, które zawierają mniej lub bardziej subtelny przekaz reklamowy. Przykładem może być wydanie przez producenta margaryny książeczek z przepisami na wypieki, gdzie w każdym z przepisów jako składnik występuje margaryna produkowana przez wydawcę książeczki. Intencją jest tu skłonienie odbiorcy do rozpowszechniania przepisów – mimowolnie, z nazwą reklamowanej firmy.

    Zabiegiem wymagającym językowej finezji jest ukucie reklamowego sloganu, frazy lub powiedzenia w sposób prowokujący ich przeniknięcie do języka potocznego („a świstak siedzi…”, „a łyżka na to: niemożliwe”, „no to frugo”, „prawie…robi wielką różnicę” , „wypróbuję go na pewno”, „takie rzeczy tylko w Erze”, „a może frytki do tego?”).

    Marketing wirusowy może również polegać na zachęcaniu użytkowników do świadomego informowania znajomych o danym produkcie, usłudze. Do stosowanych tu metod należy umieszczanie odpowiednich skryptów w serwisach internetowych, konkursy „poleceniowe” lub rabaty itp.

  15. asdfgm mówi

    jak dla mnie za dużo poświęcono uwagi ochronie danych osobowych i GIODO, liczyłam na troszkę więcej.

  16. grazka mówi

    GIODO i UOKIK czuwa. Możemy być zatem spokojni.

  17. asdfgm mówi

    ” Jeśli UOKiK stwierdzi praktyki naruszające interesy konsumentów, wydaje bezwzględny nakaz zaprzestania ich stosowania.” no tak wszystko ładnie, pięknie, ale pytanie jest w ktorym momencie narusza się interesy konsumentów, bo jak znam życie, to granica dla każdej ze stron jest gdzie indziej;)

  18. edytka1120 mówi

    Ochrona danych osobowych w tym przypadku jest bardzo ważne . Artykuł bardzo dobry.

  19. asdfgm mówi

    Jest bardzo ważna, ale często instytucje nie potrafią zinterpretować przepisów i ochrona danych jest albo przesadzona,albo wręcz przeciwnie.

  20. -pccking mówi

    Dodatkowa ciekawostka z wiązana z marketingiem rynek sprzedaży bezpośredniej i marketingu sieciowego, rozwija się w Polsce od blisko dwudziestu lat. Szacuje się, że z branżą związanych jest ponad 750 tysięcy Polaków, a jej obroty w ubiegłym roku przekroczyły 2 mld złotych. Dziś, na dojrzałym już rynku, branża wciąż oferuje unikalne możliwości rozwoju własnego biznesu i pracy na własny rachunek. Aby osiągnąć sukces, należy jednak nieustannie podnosić swoje kwalifikacje i umiejętności.

  21. edytka1120 mówi

    Poccking nawet nie zwróciłam uprzednio uwagi na tą ciekawostkę ale jest bardzo ciekawa .

  22. -pccking mówi

    Kolejna ciekawostka na temat Marketing bezpośredni to po angielsku „direct response marketing”, czyli marketing „bezpośredniej odpowiedzi (reakcji)”.

  23. edytka1120 mówi

    Ochrona danych osobowych to jest to co się wiąże z marketingiem i to najbardziej zapamiętałam .

  24. asdfgm mówi

    „Jeśli UOKiK stwierdzi praktyki naruszające interesy konsumentów, wydaje bezwzględny nakaz zaprzestania ich stosowania. Za owym nakazem może iść również kara pieniężna nałożona na przedsiębiorcę łamiącego prawa konsumentów.”
    Ciekawa jestem jak wysokie są te kary pieniężne?

  25. -pccking mówi

    kary za praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów
    nie wiem czy to prawidłowa i aktualna klasyfikacja.

    naruszenie na etapie przedkontraktowym od 0,02 do 0,3 % przychodu,

    naruszenie na etapie zawierania kontraktu od 0,05% do 0,6% przychodu,

    naruszenie na etapie wykonywania kontraktu od 0,1% do 0,7% przychodu.

  26. 88luker mówi

    Prezes UOKiKu ma ogromne możliwość w sferze nakładania kar

  27. grazka mówi

    Dobrze byłoby, żeby nakładane kary odnosiły zamierzony skutek.

  28. edytka1120 mówi

    Jego głównym celem działalności jest ochrona spraw konkurencji i konsumentów. – i bardzo dobrze , może chociaż oni się tym zajmą.

  29. -pccking mówi

    Prezes UOKiK ma możliwości i niech ich używa do zwalczania praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów

  30. asdfgm mówi

    Ma możliwości, ale jak mu sie nie chce to ich nie używa;)

  31. -pccking mówi

    głównym celem działalności jest ochrona spraw konkurencji i konsumentów Jest to organ administracji rządowej, wieć nie może mu się nie chcieć

  32. grazka mówi

    -Pccking w tym wypadku ma racje.

  33. asdfgm mówi

    Musi, chyba, że mu się zapomni;P O przedawnieniach w innych artykułach:)

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.