Planowanie promocji w firmie

Słowo „promocja” przyciąga klientów niczym magnes. Wyliczenia specjalistów wskazują na to, że spośród całego koszyka zakupowego, aż 20% produktów pochodzi właśnie z promocji. Nic więc dziwnego w tym, że sklepy i duże sieci handlowe wprowadzają promocje nader często. Organizowanie promocji jest konieczne nie tylko z punktu widzenia samych klientów. Na przedsiębiorstwa nacisk wywiera cały handel detaliczny.

W opinii samych konsumentów, największą wartość mają te promocje, dzięki którym mają szansę na odniesienie natychmiastowych korzyści. O wiele mniejszym zainteresowaniem cieszą się promocje w długookresowych programach typu „zwrot pieniędzy” i „zbieranie punktów”.

Należy rozróżnić promocję krótkookresową, od długookresowej przy planowaniu takich działań marketingowych w firmie. Chodzi tu o określenie celów, które mają być spełnione poprzez promocję. Promocja krótkookresowa pozwala na krótkotrwałe zwiększenie udziału w rynku. Jej organizacja jest zwykle tańsza, ale istnieje niebezpieczeństwo tego, że może być ona całkowicie wyeliminowana przez promocje konkurencyjne. Z kolei, długookresowe promocje są w stanie zachęcić klientów do lojalności w trakcie całego okresu promocyjnego. Niemniej jednak, są one również narażone na działania konkurencji.

Przed rozpoczęciem planowania promocji należy dokonać identyfikacji korzyści związanych z działaniami promocyjnymi. Przede wszystkim, każda promocja przyciąga uwagę klientów z sektora sprzedaży, jak i przedstawicieli handlowych. Promocje są w stanie wzbudzić wzmożone zainteresowanie produktem w każdym punkcie handlowym. Co więcej, takie działania pozwalają na znacznie uproszczenie negocjacji dotyczących marży. Generalnie, promocje mogą doprowadzić do uzyskania większego niż w przypadku redukcji marży, wolumenu sprzedaży.  Na koniec, promocja pozwala na zwiększenie efektywności procesu wypróbowania produktu przez konsumentów.

Następnie, należy właściwie dopasować wartości dodane do potrzeb klientów i potrzeb firmowych oraz określić cele promocji. Trzeba wybrać właściwą formę promocji, a więc jej typ. Warto tu wymienić, że promocje mogą być adresowane do klientów dokonujących największych zakupów, jak i do wszystkich klientów, bez względu na ich preferencje zakupowe. Programy promocyjne mogą nagradzać wyłącznie klientów kluczowych, a zniechęcać pozostałych.

Promocja nie może być zbyt skomplikowana dla klienta, dlatego warto na wstępie określić jasne jej zasady. Firma powinna określić zakres promocji i związaną z nią ofertę, a także podać, jakie warunki musi spełnić dany klient, aby mieć szansę wygranej. Konieczne jest podanie końcowej daty promocji i określenie dostępności oferty. Następnie, trzeba określić szczegółowe warunki promocji dla jej uczestników.

Przez cały okres trwania promocji firma powinna utrzymywać stałe tempo działań promocyjnych. Intensyfikacja działań tylko na końcu lub na początku promocji, nie jest najlepszym posunięciem. Kolejnymi krokami na drodze planowania promocji, jest zapewnienie skutecznej jej realizacji oraz ocena skuteczności przeprowadzonych działań promocyjnych.

Może ci się spodobać również Więcej od autora

42 Komentarze

  1. czupakabra mówi

    Efekty promocji są bardzo widoczne w przypadku sieci empik, gdy koło kasy pojawiają się przecenione starsze płyty. Albumu właściwej natychmiastowo pojawiają się szczycie lisy OLIS. Taki rynek fonograficzny …

  2. simon mówi

    Faktycznie te promocje windują pozycje starszych płyt, ale czy to źle? Daje to możliwość ludziom, którzy nie odwiedzają stoisk muzycznych na zapoznanie się z naszym dorobkiem kulturowym, a to chyba jeden z celów sprzedaży płyt (poza aspektem finansowym).
    a co do samych promocji- obecnie to promocja jest dźwignią handlu. Promocją jest każde wybiegnięcie z ceną, atrakcyjnością przed inne konkurencyjne firmy w celu pokazania się.. Rabaty, zwroty, każda to ma, a na dodatek papuguje inne rozwiązania reszty przedsiębiorstw ; )

  3. Maja mówi

    to jest prawda promocja bardzo przyciąga ludzi.

  4. knighteq mówi

    Promocje sprawiają, że towar od razu wychodzi szybciej :)

  5. patryykk16 mówi

    ludzie sie nabieraja na te promocje :)

  6. nocturna666 mówi

    To chyba zależy od firmy i konkretnych warunków. Spotykam się z wieloma opiniami na temat programów partnerskich / zbierania punktów, które świadczą o powodzeniu takiej akcji. lepsze to niż promocja, która jest nią tylko z nazwy :)

  7. Sergiusz mówi

    Promocje w dzisiejszych czasach przyciągają ludzi jak magnez. Ale też nie wolno przesadzać :)

  8. Maja mówi

    trzeba na tych naciągadzy uważać,ale my musimy być uczciwi

  9. Sergiusz mówi

    Każdy powinien być uczciwy

  10. 88luker mówi

    Każdy, nawet najlepszy produkt, na początku trzeba wypromować :)

  11. -pccking mówi

    nic tak nie oddziałuje na wyobraźnie jak promocje rabaty przeceny

  12. -pccking mówi

    i 200zł na zakupy w empiku :P

  13. -pccking mówi

    A co do promocji to może serwis przeprowadził by ankietę związaną z serwisem

  14. ambitiouslyxcrazy mówi

    Przeceny , to jest to . ; D

  15. -pccking mówi

    Przeceny i ciucholandy (później allegro show sprzedaży ) to jest to:)

  16. 88luker mówi

    Choć niewątpliwie miło byłoby zając pierwsze miejsce ! :)

  17. -pccking mówi

    ten znów o zdjeciach :P

  18. -pccking mówi

    niby nic ale 200zł to zawsze coś lub 20 paczek papierosów:)

  19. -pccking mówi

    no na pewno miło .

  20. asdfgm mówi

    firmy robiące promocję powinny zwracać uwagę na to z jakiej ceny przeceniają, teraz klienci uważają na to, że jest przekreślona cena, pod nią promocja, a nad produktem nowość i mniej chętnie kupują, a dodatkowo firma w ich oczach traci.

  21. grazka mówi

    Promowanie produktów to w dzisiejszych czasach bardzo istotna sprawa. I jak wiemy z doświadczenia spełnia to przeważnie swoją rolę. Rynek jest zalewany ciągle nowymi produktami i żeby dotrzeć do klienta z nową ofertą, trzeba go w jakiś sposób wypromować.

  22. Maja mówi

    przede wszystkim w internecie to najlepsza reklama i najlepszy zysk. poza tym to na głownych ulicach duże plakaty typu W-wa,Kraków….

  23. grazka mówi

    Firmy doskonale zdają sobie sprawę z korzyści jakie niesie ze sobą odpowiednie promowanie produktów i nic dziwnego, że starają się wprowadać je jak najczęściej.

  24. asdfgm mówi

    Często nawet jedna promocja, a większa, np. masło extra za 2zl w jakimś hipermarkecie powoduje duży napływ klientów. i co prawda na maśle nie zarobi, ale jak ktoś przychodzi po masło to zawsze coś jeszcze do koszyka wrzuci.

  25. -pccking mówi

    Planowanie promocji w firmie – wystarczy teraz wejść do galerii wszędzie teraz promocje letnie i wyprzedaże

  26. grazka mówi

    Widocznie takie promocje zdają egzamin skoro są powtarzane z sezonu na sezon.

  27. -pccking mówi

    Dobre planowanie promocji w firmie daje zawsze dobre rezultaty w postaci wysokiej sprzedaży promocyjnych materiałów.

  28. edytka1120 mówi

    Dokładnie , pierwsze zdanie jest znakomite , samo słowo promocja już przyciąga.

  29. asdfgm mówi

    Ludzie na szczęście coraz mniej dają sie nabierać na promocje, dlatego sprzedający używają innych słów, np sale, żeby przyciągnąć klientów.

  30. -pccking mówi

    sale wyprzedaż czy choć promocja zawsze bedzie działać na podświadomość plus dodatkowe procentowe odnośniki czyli sale/promocja/wyprzedaż sezonowa UP TO 75% to jednak działa na oczy.

  31. 88luker mówi

    Planowanie zawsze jest koniecznym elementem wszystkich sfer aktywności :)

  32. -pccking mówi

    Planowanie promocji w firmie jest też na pewno bardzo przemyślane by zebrać jak największe plony w postaci zostawionych pieniędzy przez konsumenta

  33. sola mówi

    szkoda tylko, że wyprzedaże 50% to faktycznie ok. 5-10 %.

  34. sola mówi

    To już jest kompletne naciąganie

  35. Magdalena mówi

    Ten artykuł jest moim zdaniem jak najbardziej prawdziwy . Każdy człowiek lubi słowo promocja ,rabat , jest to stosunkowo ciekawe zjawisko . Osobiście nie znam osoby która nie lubiłaby swoistych promocji.

  36. karolina1997 mówi

    prawda, sama lubię kupować na promocji.

  37. kkiinnaa mówi

    Samo słowo promocja jest przyciągające.
    Bez znaczenia co w niej jest, samo słowo powoduje, że sporo osób zagląda, aby się przekonać… i często się skuszą.

    Sama tak mam!

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.